Active baby

Beebi arengu toetamine esimestel elukuudel

 Lugemis aeg: about 5 minutes.

Siin ta nüüd on – pisike ja habras beebi. Mida temaga küll teha võib? Ja kas üldse tohib? Kuidas teda hoida? Kuidas magama asetada? Need on vaid väike osa küsimusi, mis keerlevad värskete vanemate peas. Kõige olulisem on säilitada rahu, anda lapsele teada, et ta on oodatud ja armastatud ning tegutseda instinktiivselt – hoida, kallistada, silitada pisikest ilmakodanikku. Järgnevast loost saad lugeda soovitusi, kuidas toetada beebi arengut esimestel elukuudel.

Silitamine

Nagu sissejuhatuses mainisin, teevad lapsevanemad arendavaid tegevusi instinktiivselt. Üheks selliseks tegevuseks on beebi silitamine. Õrnad paitused üle kogu keha aitavad luua lapsega kontakti ning annavad lapsele kindlus- ja lähedustunde, mida pisikestel eriti vaja on. Rääkimata paljudest positiivsetest füsioloogilistest efektidest, sealhulgas immuunsüsteemi tugevdamine, ainevahetuse ja vereringe stimuleerimine, lihaste toonuse tasakaalustamine. Massaaž mõjub hästi ka unekvaliteedile ning söögiisule. Aja möödudes ja beebi kasvades võid lisada silitustele ka intensiivsemaid massaaživõtteid. Beebimassaaži algtõed leiad siit: http://www.activebaby.ee/beebimassaazi-abc/. Massaažist nagu ka võimlemisest võiks saada üks osa teie igapäevarutiinist.

Liigutused käte-jalgadega

Lisaks silitamisele võid teha liigutusi beebi käte-jalgadega. See tagab liigeste mobiilsuse ning mõjub soodsalt lihastoonusele. Liigutused jalgadega aitavad leevendada beebi gaasivalusid, käteliigutused aitavad kaasa beebi ühe esmase oskuse, käte keskjoonele toomise, omandamisele. Tee beebi jalgadega painutus-sirutus liigutust ehk jalgrattasõitu. Kui beebit vaevavad gaasivalud, siis parim harjutus gaasivalude leevendamiseks on tuua mõlemad jalad painutatult kõhu suunas (ära avalda liigselt survet) ja seejärel sujuvalt tagasi sirutusse. Selleks, et hoida beebi puusaliiges liikuvana, võid teha puusaringe. Kui pisike ei lase teha puusaringe koos jalgadega, siis tee kordamööda ühe ja teise jalaga. Juhul, kui beebi peaks osutama tugevat vastupanu liigutustel, siis ei tohiks kindlasti jätkata liigutuste tegemist vastu tema tahtmist. Proovi kergelt raputades lihas lõdvestada ja jätka jäseme liigutamist koos kerge raputusega. Beebi üheks esmaseks oskuseks on tuua käsi vastu gravitatsiooni ülesse ees asetseva mänguasja vastu. See on esimene teadlik/sihilik liigutus, mida beebi oma kätega teeb. Tahtlikult käsi keskjoonele peaks beebi tooma vanuses 2,5 – 3 elukuud. Esialgsed liigutused, mida beebi oma kätega teeb on spontaansed ja ei allu beebi mõtte kontrollile (liigutused ei ole tahtlikud). Selleks, et seda oskust treenida on hea, kui annad beebile kätega keskjoone tunnetust ehk tood käed ise keskjoonele. Tee beebi kätega harjutusi keskjoonel. Näiteks plaksutusi, patsu-patsu või kalli-kalli harjutusi.

Poole-eelistuse tekke vältimine

Beebi kaelalihased on esialgu nõrgad ja ta ei suuda hoida pead keskjoonel, see vajub gravitatsioonijõu ja kaasasündinud reflekside mõjul küljele. Esimestel elukuudel on väga oluline jälgida seda, et beebil ei tekiks vaate-eelistust ühele küljele. See tähendab seda, et beebi ei tohiks valdavalt vaadata ühele küljele. Seepärast tuleb uneaegadeks vahetada külgi, kus beebi magab – üks uinak paremal küljel ja teine vasakul. Tavaliselt jälgivad lapsevanemad väga ilusasti uneaegadel poolte vahetamist, kuid tihti jäetakse tähelepanuta lapse ärkvelolekuaeg. Tuleb meeles pidada, et ka ärkvel olles ei suuda laps veel nii hästi pead ühelt küljelt teisele keerata ja eelistused on kerged tekkima. Seega beebi ärkvelolekuajal, kui teil on aega temaga tegeleda, siis proovige ise hoida beebi tähelepanu keskjoonel. Üks parimaid harjutusi on see, kui beebi on pool-lamavas asendis sinu jalgadel ning proovid jutustamise/laulmisega saada beebi tähelepanu keskjoonele. Kui aga beebiga tegeluseks hetkel aega napib, siis proovige vaadata üle ümbruskond, kuhu beebi asetate. Stiimulid (valgus- ja heliallikad; mänguasjad) ei tohiks olla väga ühekülgselt.

Sümmeetrilise asendi soodustamine

Beebi kõige esimene oskus on hoida oma pead kehatüvega ühel joonel. See tähendab seda, et teiseks elukuuks suudab beebi sulle pikemat aega otsa vaadata nii, et tema pea ei vaju küljele ära. Selle oskuse treenimiseks võta beebi pea oma käte vahele, too see kergelt ettepainutusse ning hoia keskjoonel – samal ajal jutusta või laula talle püüdes saada beebi pilku fikseerima. Kui beebi vaatab sulle otsa, siis võid hästi aeglaselt hakata oma pead ühelt küljelt teisele liigutama. Nii treenime ka jälgimist.

Kaelalihaste treening

Alates teisest elunädalast võid hakata tegema harjutusi beebi kaela painutajalihaste tugevdamiseks. Selleks aseta oma käed ümber beebi rindkere. Sinu käed jäävad lapse õlavarre peale, pöidlad beebi rinnakule ja ülejäänud sõrmed esialgu abaluudele. Kui sul on kindel hoie beebi õlgadest, siis tee kerge ettepainutus selleks, et beebi aktiveeriks oma kaelalihased ning tõsta ta sujuvalt poolistuvasse asendisse ning alla minekul aseta nimetissõrmed beebi kuklale, nii ei vaju beebi pea liigselt taha suunas.

Kõhutamine

Seoses beebi kaela ja kehatüve sirutajalihaste treeninguga on väga oluline panna last iga ärkvelolekuaeg korraks kõhuli asendisse. Kõhuli asend on beebi jaoks üks tähtsamaid asendeid esimesel eluaastal. Tihti on pisikestele kõhuli asend vastumeelne, mis on ka loomulik, sest see asend on nende jaoks esialgu raske. Küll aga ei tohiks lapsevanemad lasta ennast heidutada väikesest jorinast ning loobuda beebi kõhuli asetamisest. Aegamööda muutub beebi kõhuli asendis kindlamaks, asend lapsele kergemaks ning lõpuks on ta meelsasti kõhuli. Kõhuli asend on väga hea ka gaasivalude leevendamiseks. Nabasonga esinemise korral on tähtis, et beebi oleks palju kõhuli asendis. Esimesed paar elunädalat võid asetada beebit kõhuli oma rinnale või võimlemispallile. Siis, kui beebi naba on korras, võid beebi ka mujale kõhuli panna (mähkimislaud, voodi, põrand). Selleks, et muuta pisikese jaoks kõhuli asend meeldivaks ja lihtsaks võite esimesed paar kuud kasutada kõhuli olemiseks rullikeeratud saunalina või tugevamat patja. Beebil on kergem kõhuli asendis pead tõsta siis, kui tema ülakeha on kõrgemal kui tema pepu. Aseta beebi ülakehaga rätikule või padjale. Kindlasti pane lapse käed kehatüve alla küünarvarstoetusesse, nii õpib laps juba varakult oma keharaskust kätele toetama ning käte abil ennast maast ülesse lükkama.

Rohkem harjutusi leiad meie e-Raamatust „Sinu aktiivne beebi – arendavad harjutused sünnist esimese sammuni“. E-raamatu tellimisinfo leiad siit: http://www.activebaby.ee/e-raamat/.

Mõnusat kooskasvamist!

Maarja Säde

Tekkis küsimus või soovid kommenteerida?