Active baby

Lülisamba areng ja käputamine

 Lugemis aeg: about 3 minutes.

Sünnil on lapse lülisammas C-tähe kujuline ehk kumer – see sarnaneb väga lapse üsasisesele asendile. Lihaste ja luude tugevnemisel hakkab lülisammas tasapisi täiskasvanule omase topelt S-tähe kuju võtma. Beebi kaelalihaste tugevnemisel ning peahoiu paranemisel hakkab kujunema esimene nõgusus ehk kaelalordoos. Seepärast on eriti oluline alustada varakult kõhuli olemise treeninguga. Kõhuli olles tugevnevad beebi kaela- ja kehatüvelihased, mis omakorda aitavad kaasa kaelalordoosi tekkele. Järgmine füsioloogiline muutus lülisamba struktuurides on rinnakuosa kumerus ehk rinnaküfoos. Rinnaküfoos formeerub siis, kui laps roomab ja käputab. Mõningal määral mõjutab rinnaküfoosi arengut ka istumistasakaalu tekkimine. Rinnaküfoosi arengus on eriti oluline roll käputamisel. Käputamisel treenib laps õlavöötme-, kehatüve- ja jäsemete lihaseid. Tugevad õlavöötme- ja ülaselja lihased aitavad kaasa rinnaküfoosi tekkimisele. Kui laps ei käputa, siis võib tulevikus last ohustada lameselgsus. See tähendab seda, et lülisambal ei teki rinnakuossa piisav kumerus ja selg jääb sellest kohast lamedam. Lameselgsus võib tulevikus põhjustada lapsele seljavalusid, sest tema rüht pole välja arenenud ning seetõttu pole kõndimisel tekkivad põrutused liigesetele ja seljale piisavalt amortiseeritud ehk pehmendatud. Rinnaküfoosi puudulik areng võib mõjutada ka lapse kopsumahtu, sest siis pole rinnakorvis asuvatel kopsudel piisavalt ruumi liikuda. Inimese kopsumaht mängib vastupidavust nõudvatel spordialadel suurt rolli. Teine füsioloogiline nõgusus ehk nimmelordoos tekib siis, kui lapsel hakkavad tugevnema need lihased, mis võimaldavad lapsel säilitada tasakaalu nii kõndimisel kui ka seismisel. Kui laps tahab ennast liiga kiiresti toe najal püsti tõmmata, siis vähese käputamise tulemusena ei saa lapse õlavöötme- ja ülaselja lihased piisavalt tugevaks selleks, et areneks välja ilus rinnaküfoos. Seega tuleks igale lapsele anda võimalus roomamiseks ja käputamiseks enne sellist suurt pingutust nagu selleks on kõndimine. Tugevad lihased aitavad kaasa lülisamba füsioloogiliste struktuuride ning kehatüve tasakaalureaktsioonide arengule.

Soovitused lapsevanemale

•  Alusta kõhuli olemise treeninguga juba varakult! Kõhuli olles treenib beebi oma kaela-, kehatüve- ja õlavöötmelihaseid. Need lihasgrupid on tähtsad oluliste motoorsete oskuste omandamisel nagu seda on pööramine, roomamine, käputamine jne.

•  Tee lapsega harjutusi roomamise ja käputamise soodustamiseks (häid näpunäiteid roomamise ja käputamise õpetamiseks leiad meie e-Raamatust „Sinu aktiivne beebi – arendavad harjutused sünnist esimese sammuni“ – tellimisinfo aadressilt http://www.activebaby.ee/e-raamat/).

•  Ära hoia last kodus tihti sundasendites (lamamistoolis, turvahällis, kandelinas jne)! Motoorsete oskuste omandamiseks on lapsel vaja võimalust liikuda. Laps, kes on tihti lamamistoolis võib muutuda laisaks, sest tal ei ole võimalust arendada pööramis-, roomamis- ja käputamisoskust. Kõige parem roomamise ja käputamise arengut soodustav asend on maas (tegelustekil, matil, tekikesel) kõhutamine.

•  Ära pane last tihti jalgadele, kui ta veel ise toe najal püsti ei tule! Vastasel juhul võib lapse jalgades tõusta sirutustoonus, mis muudab painutusliigutuse õppimise lapse jaoks väga raskeks (kuna roomamisel on vaja jalgu painutada, siis on lapsel raske roomama ja käputama minna).

•  Ära soeta endale käimistooli/hüppepükse ja muud seismist soodustavat atribuutikat! Lastel, keda asetatakse tihti püstisesse asendisse enne seda, kui nad pole ise püsti tulemise oskust veel omandanud, võib jalgades tõusta sirutustoonus. Sirutustoonuse tõus jalgades muudab roomamise ja käputamise õppimise lapse jaoks väga raskeks.

Aga minu laps ei käputanud…

Ära heida meelt! Käpuli liikumist saad soodustada ka siis, kui laps juba kõnnib.

•  Laps õpib enamus tegevusi matkimise teel. On hea kui näitad lapsele ette kuidas käpuli liikuda. Mängige vahvaid loomamänge, sealjuures käpuli asendis liikudes.

•  Abiks tulevad tunnelid. Soeta endale poest tunnel või lõika pappkastile sisse kaks auku selleks, et moodustada tunnel. Lase lapsel tunnelist käpuli läbi minna.

•  Kodune takistusrada aitab kaasa käputamisoskuse omandamisele. Võta appi padjad, tekid, linad ja toolid, et moodustada lapsele takistusrada mida käpuli läbida.

Maarja Säde

Tekkis küsimus või soovid kommenteerida?